Tiloja ja tunnelmia

Pilke Aarteiden Talo on aikanaan rakennettu Amerin tupakkatehtaan johtajan kodiksi. Päiväkodiksi muunnetussa talossa on sympaattisia huoneita ja yksi isompi salitila.

*


*

Pilke Aarteiden Talon oppimisympäristöä on peilattu VASU 2016 oppimisympäristön määritelmään.

*

UNILELUT

Kun lapsi astuu taloon sisään, on häntä vastassa unilelukori, jonne voi laittaa unikaverin odottamaan päiväunia.

*

YHTEINEN RÄSYMATTO

Eteisessä on lasten yhdessä kutoma räsymatto. Matonkuteesta kurkistaa nalle.

*

TÄRKEITÄ ASIOITA

Eteiseen on ripustettu taulu, jossa on lasten laatima lista tärkeistä asioista.

Yhteisesti sovitut säännöt ja toimintatavat auttavat luomaan ilmapiiriltään turvallisen, muita kunnioittavan ja yhteisvastuullisen oppimisympäristön. 

*

Oppimisympäristöjä suunnitellaan ja rakennetaan yhdessä lasten kanssa.

 

 *

Oppimisympäristön tulee tukea lasten luontaista uteliaisuutta ja oppimisen halua sekä ohjata leikkiin, fyysiseen aktiivisuuteen, tutkimiseen sekä taiteelliseen ilmaisuun ja kokemiseen. 

*

*

*

Lapsilla tulee olla mahdollisuus tutkia maailmaa kaikilla aisteillaan ja koko kehollaan. 

*

*Oppimisympäristöt tarjoavat lapsille vaihtoehtoja mieluisaan tekemiseen, monipuoliseen ja vauhdikkaaseen liikkumiseen, leikkeihin ja peleihin sekä rauhalliseen oleiluun ja lepoon.

*

 *Lasten ideat, leikit ja heidän tekemänsä työt näkyvät oppimisympäristöissä.


Lasten merkinnät pedagogisissa dokumentoinneissa tuovat persoonallisen vivahteen.

*

LELUPÄIVÄN ANIMAATIO SAVILEIKKIPUISTOSSA

Lasten käytössä tulee olla riittävästi monipuolisia ja turvallisia leikki- ja toimintavälineitä, ja niissä on tarvittaessa huomioitava lasten yksilölliset tuen tarpeet. Tieto- ja viestintäteknologia on osa monipuolista ja lasta osallistavaa oppimisympäristöä. Varhaiskasvatuksessa käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Lasten omia tieto- ja viestintäteknologisia laitteita, leluja ja muita välineitä käytetään varhaiskasvatuksen järjestäjän määrittämällä tavalla. Omien laitteiden, lelujen ja välineiden käytöstä sovitaan huoltajien kanssa.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

LUONTO, PIHAT JA LEIKKIPUISTOT

Tää on meidän maailma!

Luonto sekä pihat, leikkipuistot ja muut rakennetut ympäristöt ovat myös varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä. Ne tarjoavat kokemuksia, materiaaleja ja monipuolisia mahdollisuuksia leikkiin ja tutkimiseen.

 ”Mennään eväsretkelle syömään porkkanoita! Mistä löytyis hyvä grillauspaikka?” Oppimisympäristöjä hyödynnetään liikunta- ja luontoelämysten ja oppimisen paikkoina.

_Ateljeen värilaboratoriossa sekoteltiin vihreän eri sävyjä tummasta vaaleaan.

*
PATIO

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Lapset hoivasivat vauvanukkeja takapihan patiolla. Oli kiva pestä ja ripustaa vatteita sekä pukea auringonkuivattamat vaatteet nuken ylle.

 

Oppimisympäristöjä suunnitellaan ja kehitetään siten, että ne vahvistavat yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa. Tämä mahdollistaa perinteisten sukupuolistereotypioiden rikkomisen. 

IMG_2635

Oppimisympäristöissä edistetään lasten kielellistä kehitystä ja kielitietoisuutta sekä tuodaan näkyväksi kulttuurista moninaisuutta. 


Mainokset